Pompa Paliwowa
Honda Shadow


POWRÓT

Niektóre modele motocykli z linii "Shadow" są wyposażone w elektromagnetyczną, niskociśnieniową pompę paliwa.

Pompa ta oprócz funkcji zasilania gaźnika w odpowiednią ilość paliwa pełni też swoistą funkcję "kranika" paliwa. W niektórych modelach mimo stosowania takiej pompy znajdują się również wspomniany kranik paliwowy. Po co?
Po pierwsze, umożliwiają zdjęcie zbiornika paliwa lub odcięcie go np. do prac serwisowych.
Po drugie, umożliwiają zasygnalizowanie niskiego poziomu paliwa dzięki pozycji "REZERWA" - nie wszystkie modele mają wskaźniki poziomu paliwa lub kontrolki "rezerwy".




Pompy takie znajdują się również w innych modelach spod znaku Hondy, różnią się jedynie sposobem wyprowadzenia króćców paliwowych, sposobem zamontowania w motocyklu (zwykle jest to odpowiednia gumowa osłona z uchwytami) i "kapslem" plastikowym osłaniającym przełącznik (switch) który zwykle jest jeszcze wyposażony w kanał odpływowy stosowny do sposobu zamocowania.

Pompa w motocyklu Honda Shadow VT1100, model 1985/86.
(Zdjęta osłona pompy.)




Pompa w motocyklu Honda Shadow NTV 650, model REVERE.




Pompa w motocyklu Honda Shadow VT1100, model SABRE(2007).
(Widok od dołu motocykla)


Zasada działania pompy jest prosta.
Po uruchomieniu silnika pompa otrzymuje zasilanie z modułu sterującego (Fuel cut-off relay - patrz poniżej), które powoduje zadziałanie cewki i wciągnięcie kotwicy połączonej z membraną w pozycję "górną". Podciśnienie w komorze membrany otwiera zawór wejściowy (zamykając jednocześnie wyjściowy) i powoduje zassanie paliwa.
Osiągnięcie krańcowego położenia przez kotwicę elektromagnesu powoduje rozłączenie obwodu a sprężyna wciska membranę wypychając paliwo przez zawór wyjściowy (wytwarzając ciśnienie które zamyka wtedy zawór wejściowy) do gaźników.
Gdy ciśnienie w obwodzie pompa-gaźniki spadnie do momentu w którym kotwica elektromagnesu (połączona z membraną) znajdzie się w krańcowym dolnym położeniu, nastąpi zwarcie styków, zadziałanie elektromagnesu, podniesienie kotwicy napinającej membranę i cykl rozpocznie się od nowa.



Jak już było wspomniane na samym początku, jest to pompa NISKOCIŚNIENIOWA, dzięki czemu paliwo nie jest ze zbytnią siłą wtłaczane do komór pływakowych gaźników (zawór pływaka może spokojnie odciąć jego dopływ) i podająca paliwo tylko w momentach w których jest potrzeba jego dostarczenia. Nie jest dzięki temu konieczne stosowanie przelewu w instalacji paliwowej co jest wymagane w instalacjach z pompą WYSOKOCIŚNIENIOWĄ. Mowa oczywiście o zasilaniu silnika gaźnikami.

Pracę pompy można wyczuć przykładając do niej palec - poczujemy charakterystyczne "stuki" w momencie włączenia się elektromagnesu.


MODUŁ STERUJĄCY
(Fuel Cut-Off Relay)

Schemat ideowy:


Po włączeniu zapłonu, tyrystor Tr jest "zamknięty" i nie przepuszcza zasilania na styk pompy paliwowej.
Dopiero po otrzymaniu sygnału z modułu zapłonowego o obracaniu się wału korbowego (czyli już w momencie pracy rozrusznika) podanego na bazę tranzystora T1, tranzystor ten sygnałem na kolektorze "odblokowuje" tyrystor który włącza zasilanie pompy.


Istnieją odmiany pomp z wbudowanym modułem sterującym.

NAPRAWA

Niestety pompa jest w zasadzie nierozbieralna i w przypadku awarii zachodzi konieczność wymiany na sprawną.
Często jednak awarii ulega nie sama pompa ale przełącznik (switch) umieszczony pod plastikowym "kapslem"...

... a ten można wymienić korzystając z zestawu naprawczego, choćby takiego:


A czasem wystarczy oczyszczenie mechanizmu i styków.


CZY POMPA JEST POTRZEBNA?

Na ten temat jest wiele poglądów.
Są oczywiście głosy twierdzące, że jest niezbędna i takie, że jest zbędna.
W motocyklach, w których paliwo znajduje się wyłącznie w głównym zbiorniku paliwa umieszczonym tradycyjnie na górze ramy a więc NAD gaźnikami, jest możliwe ominięcie pompy (w przypadku np. jej awarii) i jazda motocyklem korzystając z grawitacyjnego (opadowego) sposobu podania paliwa. Na pewno umożliwi to bezpieczny dojazd do garażu gdzie na spokojnie można będzie zastanowić się nad naprawą. Czy zasilony w ten sposób silnik będzie mógł działać bez zadławień na wysokich zakresach mocy? Zapewne tak, zapewne do pewnego momentu który zależeć też będzie choćby od czystości zbiornika paliwa, stanu przewodów paliwowych i zużycia filtra paliwa, a choćby i poziomu paliwa w zbiorniku.
Autor skłania się ku poglądowi, że pompa została przez konstruktorów umieszczona w motocyklu nie w celu drenowania kieszeni nabywcy, ale dlatego że taką konieczność do prawidłowej pracy silnika stwierdzili, co udowodnili przy okazji innych rozwiązań :-) .



DO GÓRY : POWRÓT

© Shadok, 2020