USTAWIENIE
ROZRZĄDU
Honda Shadow VT 1100 1985
(SC18)
POWRÓT
Ustawienie rozrządu w silniku Hondy Shadow (SC18) należy wykonać w przypadku demontażu głowicy lub wymiany łańcuszka rozrządu.
Do ustawienia potrzebne jest wyjęcie lub niezamontowanie jeszcze napinacza łańcuszka rozrządu. Potrzebne informacje znajdują się w artykule
"Wymiana łańcuszka rozrządu" gdzie równiez jest opisany montaż dekla górnego koła zębatego rozrządu.
Ustawienie rozrządu jest w sumie dość prosta i banalną czynnością sprowadzająca się do skręcenia koła zębatego z wałkiem rozrządu w momencie zsynchronizowania trzech ustawień:
- ustawienia wałka rozrządu w pozycji znakami i oznaczeniem F (przód) i R (tył) do góry (prostopadle do płaszczyzny głowicy),
- ustawienia wału korbowego na znaku FT dla przedniego i RT dla tylnego cylindra,
- takiego przełożenia łańcucha na kole zębatym by było one ustawione znakami równolegle do płaszczyzny głowicy.
Dla uproszczenia tych wywodów zachowajmy następującą kolejność ustawiania:
- ustawiamy najpierw tylny rozrząd - przedni wałek musi być w tym czasie w pozycji "F" do góry, a tylny w pozycji "R" - dla bezpieczeństwa zaworów - oczywiście przednie koło zębate musi być ODKRĘCONE by swobodnie obracać się bez obracania wałka (pamiętaj o kilku kroplach oleju - nic na sucho!),
- ustawiamy wał korbowy w pozycji "RT" i tylne koło rozrządu zgodnie ze znakami,
- przykręcamy wstępnie tylne koło do wałka rozrządu,
- po ustawieniu rozrządu, z ustawienia "RT" wału korbowego przekręcamy go (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) o dokładnie 495˚ (czyli 1 i 3/8 obrotu) do ustawienia "FT" i ustawiamy przednie koło zębate rozrządu,
- przykręcamy wstępnie przednie koło zębate rozrządu,
- sprawdzamy poprawnośc ustawienia jeszcze raz, a nawet dwa razy ;-)
- przykręcamy (kluczem dynamometrycznym - moment 18 Nm) koła zębate na gotowo, stosując preparat klejący (np. Loctite nr 270) na gwint i pod "łepek" śruby.
Należy pamiętać, ze opisana pozycja wałka rozrządu jest pozycją "bezpieczną" dla zaworów - w takim położeniu wszystkie zawory są zamknięte i nie grozi nam uderzenie w nie tłokiem przy obracaniu wałem korbowym. Należy więc w przypadku montażu głowicy lub wymianie łańcuszka (wtedy tylko odkręcamy koło zębate) pozostawić wałek w tej pozycji:
Dla cylindra przedniego - niebieskie strzałki wskazują markery na wałku rozrządu, czerwone znak (literę "F"):
I dla cylindra tylnego:
Ustawienie wału korbowego w pozycji RT dla przedniego cylindra:
(strzałka wskazuje miejsce gdzie w pokrywie znajduje się wskaźnik na który ustawiamy dany marker)
Ustawienie wału korbowego w pozycji FT dla przedniego cylindra:
(strzałka wskazuje miejsce gdzie w pokrywie znajduje się wskaźnik na który ustawiamy dany marker)
Ustawienie markerów na kole równolegle do powierzchni głowicy.
DO GÓRY : POWRÓT