DODATKI USZLACHETNIAJĄCE DO OLEJU

POWRÓT
 
Opis na podstawie ćwiczeń laboratoryjnych (Mateusz "Mati27d")

MOTOR LIFE/MILITEC są to dodatki nie zmieniające całkowicie właściwości fizykochemicznych oleju, olej jest jedynie nośnikiem. Dodatek ten wpływa na warstewkę wierzchnią metalu w skojarzeniu trącym czop panewka.

Oleje zawierają związki fosforu i siarki które łączą się z warstwa wierzchnią metali tworząc warstewkę graniczną, tak samo działają te preparaty - łącząc się z tą warstwa skutecznie obniżając współczynnik tarcia.

Badając oleje w aparacie czterokulowym (trzy kule nieruchome a czwarta obraca się i oddziaływuje siłą od 0 do 800daN) mierzy się kilka podstawowych wartości:

Dobre oleje syntetyczne silnikowe dochodzą do Pz= 350daN, półsyntetyczne do Pz= 200, mineralne Pz= 150 daN, oleje przekładniowe (np. Castrol EPX) 90 Pz=620 daN.
Badając sam preparat (Motor Life) aparat nie zespawał się nawet przy 800daN. Dodatek ten nie jest olejem i nie można go samego stosować do silnika.

Dodając do oleju 5% objętości preparatu (wartość zalecana przez producenta: 50 ml na 1 l oleju) i przeprowadzeniu badań zauważono wzrost:

Najlepsze rezultaty były uzyskane na olejach mineralnych, najsłabsze na syntetycznych.

Ważną rzeczą jest fakt ze dodatki te redukują w znacznej mierze problem "zimnego startu". Preparaty te nie zawierają cząstek stałych (jak niektóre inne specyfiki) więc nie ma zagrożenia dla filtra oleju czy kanałów przepływowych, jest całkowicie bezpieczny dla wszystkich mechanizmów i urządzeń.
 
Szczegółowa tabela z przeprowadzonych ćwiczeń:





DO GÓRY : POWRÓT