AKUMULATOR
w pytaniach i odpowiedziach

POWRÓT
 
 Jak dbać o akumulator by służył najdłużej?
 Jak zbudowany jest i jak działa akumulator?
 Czego nie robić z akumulatorem?
 Po czym poznać ze akumulator jest rozładowany/naładowany?
 Co oznacza termin akumulator bezobsługowy?
 Co zrobić gdy w jednej celi akumulatora jest mało elektrolitu?
 Co się stanie jeśli będzie za mało elektrolitu?
 Czy akumulator można przeładować?
 Czy akumulator może zostać rozładowany do zera?
 Jakie środki ostrożności należy zachować przy postępowaniu z akumulatorem?
 Czy akumulatora można używać w domu?
 Akumulator wydaje się sprawny i naładowany (gęstość elektrolitu prawidłowa) a rozrusznik nie kreci. Gdzie szukać przyczyn?
 Czym można oczyścić naloty na bolcach akumulatora?
 Czym jest taka śliska żółta maź, która pojawiła się na jednej z klem?
 Co się stanie jeśli akumulator będzie zwarty na dłuższy czas?
 Jak uruchamiać silnik (nie zapalający łatwo) by nie zniszczyć/uszkodzić/skrócić żywotności akumulatora?
 Jak ładować akumulator poprawnie?
 Jakie poprawne napięcie powinien mieć akumulator?
 Jakim napięciem ładować akumulator?
 Jaka jest różnica jest przy ładowaniu prądem małym a dużym?
 Czy akumulator może eksplodować? Jak temu zapobiec?;
 Akumulator został uderzony w boczną ściankę i pojawiło się pękniecie elektrolit chyba nie wycieka co z tym zrobić?
 Akumulator został uderzony w boczną ściankę, pojawiło się pękniecie i elektrolit wycieka jak można to naprawić?
 Jak dobrać akumulator do pojazdu?
 Czy akumulator się może sam rozładować nieużywany i odłączony od instalacji?
 Jak przechowywać nieużywany akumulator?
 Jak podłączać/odłączać akumulator?
 Coś w akumulatorze bulgocze - to dobrze czy źle?
 Co powinienem zrobić jeśli obleję się elektrolitem z akumulatora?
 Jak neutralizować akumulator w sposób przyjazny dla środowiska?
 Czemu muszę płacić kaucje za akumulator jeśli nie odniosę starego?
 Zgubiłem jeden koreczek od akumulatora czy mogę tak jeździć czy muszę coś zrobić? Co zrobić?
 Zgubiłem akumulator, ale mam koreczek, co mogę z nim zrobić?
 Czy można ładować podłączony akumulator bezpośrednio w samochodzie bez wyciągania go i odczepiania klem?
 Jak prawidłowo „pożyczać prąd” z innego pojazdu?
 Czy mogę kupić akumulator w hipermarkecie?
 Czy można stosować akumulator o znacznie większej pojemności niż zaleca producent, jeśli wymiarami się zmieści?
 Czy ocieplać akumulator?
 Musze naładować akumulator, ale trzeba by mu dolać trochę wody destylowanej 5-10%.
 Czy mogę zacząć ładowanie i dopiero w trakcie ładowania dolać wodę czy musze najpierw dolać i dopiero ładować?



Tekst dzięki uprzejmości i za zgodą: Firmy "AKUMULATORY" z Krakowa.




Jak dbać o akumulator by służył najdłużej?
DO GÓRY



Jak zbudowany jest i jak działa akumulator?

Akumulator 12-voltowe ma sześć oddzielnych ogniw, każde po 2 volty, połączonych ze sobą. Ogniwo jest zbudowane z na przemian ułożonych, odizolowanych specjalnymi izolatorami płyt ujemnych i dodatnich. Płyty zanurzone są w elektrolicie kwasu siarkowego. Reakcje chemiczne pomiędzy płytami i elektrolitem powoduje przyjmowanie lub oddawanie na zewnątrz ładunków elektrycznych. Przy oddawaniu prądu elektrolit staje się coraz rzadszy, gdyż kwas siarkowy umownie „wsiąka” w płyty. Przy ładowaniu akumulatora następuje „wyrzucania” kwasu do elektrolitu.

DO GÓRY



Czego nie robić z akumulatorem?DO GÓRY



Po czym poznać ze akumulator jest rozładowany/naładowany?
Rozładowany akumulator ma napięcie bez obciążenia poniżej 12,5V, gęstość elektrolitu poniżej 1,27 G/cm3

DO GÓRY



Co oznacza termin akumulator bezobsługowy?
Akumulator bezobsługowy nie wymaga dolewania wody destylowanej. Żaden akumulator, który nie jest hermetyczny nie jest 100% bezobsługowy. Większość akumulatorów nazwanych reklamowo „bezobsługowymi” posiada otwory odpowietrzające oraz otwory umożliwiające dolanie wody najczęściej pod klapkami lub naklejkami.
Przykładem faktycznie bezobsługowych akumulatorów są spotykane na rynku polskim akumulatory spiralne produkowane przez firmę “Optima”. Każda cela jest zwinięta w spiralę tzn. tak, jak gdyby wziąć normalną celę i ją zrolować „w naleśnik”. Przy czym pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi znajduje się żel lub inny materiał, w którym jest uwięziony kwas siarkowy - takim materiałem może być np. tkanina z włókna szklanego. Zwinięcie celi w spiralę pozwoliło na znaczne obniżenie oporu wewnętrznego akumulatora co skutkuje wyższymi prądami rozruchu. Natomiast wprowadzenie włókna pozwala na obniżenie parowania wody z elektrolitu, czyli uzyskania akumulatora de facto bezobsługowego. To z kolei pozwala na całkowicie hermetyczne zamknięcie akumulatora. Nie ma korków i nie da się dolać wody. Te akumulatory nie lubią jednak całkowitego rozładowania jak i przeładowania. To dobre akumulatory ale do dobrych samochodów (ze sprawną instalacją elektryczną). Ponadto jest drogi, choć rekompensują to wartości prądów rozruchu. Zwinięcie cel w spiralę podniosło znacznie odporność na wibracje i wstrząsy. Akumulator może być montowany w każdej pozycji nawet „do góry nogami”.

DO GÓRY



Co zrobić gdy w jednej celi akumulatora jest mało elektrolitu?
Dolać wody destylowanej, naładować, sprawdzić gęstość, jeśli jest za rzadki - zagęścić.

DO GÓRY



Co się stanie jeśli będzie za mało elektrolitu?
Ta część płyt, która jest odsłonięta, pokrywa się siarczanem, czasem nieodwracalnie. Takie akumulatory można próbować regenerować.

DO GÓRY



Czy akumulator można przeładować?
Przeładowanie akumulatora kończy się rozsypaniem płyt akumulatorowych, co jest uszkodzeniem nieodwracalnym.

DO GÓRY



Czy akumulator może zostać rozładowany do zera?
Zdecydowanie nie powinien. Po rozładowaniu poniżej 8 V może już nie dać się naładować, trzeba go odsiarczać. Akumulator całkowicie rozładowany i pozostawiony na dłuższy czas może już nie nadawać się do regeneracji.

DO GÓRY



Jakie środki ostrożności należy zachować przy postępowaniu z akumulatorem?DO GÓRY



Czy akumulatora można używać w domu?
Akumulatorów nie hermetycznych nie można używać w pomieszczeniach, których nie da się przewietrzyć. Jeśli można przewietrzyć, to współczesne akumulatory są bezpieczne w użyciu w każdym pomieszczeniu.

DO GÓRY



Akumulator wydaje się sprawny i naładowany (gęstość elektrolitu prawidłowa) a rozrusznik nie kreci. Gdzie szukać przyczyn?
Jeśli gęstość elektrolitu jest prawidłowa (akumulator naładowany) a nie kręci rozrusznikiem, mogą być następujące przyczyny: Większość powyższych usterek można wykryć i usunąć "od ręki" w specjalizowanym warsztacie.

DO GÓRY



Czym można oczyścić naloty na bolcach akumulatora?
Papierem ściernym. Należy bardzo uważać przy używaniu okrągłych, uniwersalnych „oczyszczaczek” do bolców - kilkakrotne nieostrożne użycie może spowodować znaczące zredukowanie średnicy bolca i problemy ze skutecznym przykręceniem klemy!

DO GÓRY



Czym jest taka śliska żółta maź, która pojawiła się na jednej z klem?
Jest to elektrolit, który się wydostał z akumulatora i osadził się w postaci ciała stałego, może to być siarka, która ze względu, że jest izolatorem może powodować utrudnienia w prawidłowej pracy akumulatora.

DO GÓRY



Co się stanie jeśli akumulator będzie zwarty na dłuższy czas?
Wykrzywią się płyty i popękają izolacje - akumulator ulegnie nieodwracalnemu zniszczeniu.

DO GÓRY



Jak uruchamiać silnik (nie zapalający łatwo) by nie zniszczyć/uszkodzić/skrócić żywotności akumulatora?
Robić przerwy w czasie startowania.

DO GÓRY



Jak ładować akumulator poprawnie?
Prądem nie większym niż 1/10 pojemności (np.: 15Ah - 1,5 A) nie dłużej niż 10 godzin. Jeśli posiada się areometr po uzyskaniu gęstości 1,28 G/cm3 należy zaprzestać ładowania.

DO GÓRY



Jakie poprawne napięcie powinien mieć akumulator?
Powyżej 12,5V

DO GÓRY




Jakim napięciem ładować akumulator?
Prostownik musi być 12 voltowy do akumulatorów 12 voltowych. Jeśli jest taki, to nie dbać o napięcie lecz tylko o amperaż. Natomiast w samochodzie ważne jest tylko napięcie - od 13,8 do 14,4 V, amperaż w tym przypadku jest nieistotny.

DO GÓRY



Jaka różnica jest przy ładowaniu prądem małym a dużym?
Mały prąd nie zniszczy akumulatora. Ładowanie z prostownika prądem większym niż dopuszczalny skutkuje rozsypywaniem się płyt, podobnie jak za wysokie napięcie ładowania (pow. 14,4V).

DO GÓRY



Czy akumulator może eksplodować? Jak temu zapobiec?
W akumulatorze ciągle znajduje się wybuchowy wodór. Nie należy dopuszczać do zaiskrzenia na bolcach, nie podchodzić z ogniem.

DO GÓRY



Akumulator został uderzony w boczną ściankę i pojawiło się pękniecie elektrolit chyba nie wycieka co z tym zrobić?
Dopóki elektrolit nie wycieka nie przejmować się.

DO GÓRY



Akumulator został uderzony w boczną ściankę, pojawiło się pękniecie i elektrolit wycieka - jak można to naprawić? Czy można to jakoś załatać/zakleić, jakim klejem?
Nie ma kleju, którym można by skleić akumulator. Akumulator można tylko zgrzewać. Zajmują się tym specjalizowane warsztaty.

DO GÓRY



Jak dobrać akumulator do mojego pojazdu? Jak poznać czy akumulator będzie pasować do mojego pojazdu?
Co oznacza ze akumulator ma ileś tam Ah, ile powinno być i czemu akurat tyle?
Pojemność akumulatora dobiera się do pojemności silnika. Ah czyli amperogodziny to „siła” akumulatora. Jak będzie za mały, nie „uciągnie” silnika, jak będzie za duży, alternator może go nie doładować. Są katalogi dopasowujące parametry akumulatorów do danego pojazdu i silnika.

DO GÓRY



Czy akumulator może się sam rozładować nieużywany i odłączony od instalacji?
Tak, trzeba go doładować po 1,5 miesiąca.

DO GÓRY



Jak przechowywać nieużywany akumulator?
Doładować co 1,5 miesiąca, a najlepiej podarować komuś, kto potrzebuje.

DO GÓRY



Jak podłączać/odłączać akumulator?
Uważać, żeby kluczem nie dotknąć do masy, bo zaiskrzy. Uniknie się tego , jeśli przy odłączaniu odkręcimy najpierw klemę ujemną, a przy podłączaniu założymy najpierw dodatnią. W ostatnich czasach pojawiają się głosy ze strony elektroników samochodowych, że należy odłączać najpierw plus, bo ma tego wymagać elektronika.

DO GÓRY



Coś w akumulatorze bulgocze - to dobrze czy źle?
Może bulgotać, akumulator żyje prawie jak żywy organizm.

DO GÓRY



Co powinienem zrobić jeśli obleję się elektrolitem z akumulatora?
Natychmiast spłukać wodą, polane ubranie zdjąć, dokładnie wypłukać w wodzie, wyprać ręcznie (zakwaszone ubranie zniszczy elementy pralki!).

DO GÓRY



Jak neutralizować akumulator w sposób przyjazny dla środowiska?
Po co to robić samemu? To jest niebezpieczne, najlepiej zlecic to specjalistom. Jeśli ktoś się z jakiegoś powodu uprze neutralizować samemu, to elektrolit należy mieszać z sodą spożywczą dotąd, aż przestanie reagować (burzyć) i wtedy można wylać do kanalizacji. Pusty akumulator można odnieść do punktu skupu złomu.

DO GÓRY



Czemu muszę płacić kaucje za akumulator jeśli nie odniosę starego?
Wyłącznie za względu na ochronę środowiska, żeby akumulatory nie trafiały w miejsca dla nich nie przygotowane (na wysypiska śmieci lub jeszcze gorzej na wysypiska dzikie).

DO GÓRY



Zgubiłem jeden koreczek od akumulatora czy mogę tak jeździć czy muszę cos zrobić? Co zrobić?
Nie można jeździć bez korka - elektrolit zniszczy okoliczne blachy nadwozia. Trzeba otwór zatkać jakimkolwiek korkiem plastikowym. Jeśli w sąsiednich korkach są dziurki, to należy również zrobić dziurkę.

DO GÓRY



Zgubiłem akumulator, ale mam koreczek, co mogę z nim zrobić?
Podarować korek temu, co zgubił.

DO GÓRY



Czy można ładować podłączony akumulator bezpośrednio w pojeździe bez wyciągania go i odczepiania klem?
Można pod warunkiem odłączenia jednej klemy. Jeśli w pojeździe jest komputer, którego odłączenie wymagałoby wezwania serwisu do jego zakodowania, nie powinno się tego robić samemu. Najlepiej przyjechać do zakładu który wymontuje akumulator z podtrzymaniem napięcia i go naładuje. W instrukcji obsługi pojazdu powinien być opis ponownego zaprogramowania komputera w przypadku, gdy parametry tego kasują się po odłączeniu akumulatora. Należy pamiętać, że przy odłączaniu akumulatora centralny zamek zamyka drzwi, dlatego nie należy zostawiać kluczyków w stacyjce.
Ewentualne ograniczenia wynikają z innych okoliczności. Jeżeli akumulator jest typu całkowicie bezobsługowego, np. Bosch silver i używa się do ładowania specjalnej automatycznej ładowarki (np.: prostownika elektronicznego firmy Bosch kosztującego kilkaset złotych), to wyjmowanie akumulatora i odłączanie klem właściwie nie ma sensu. Przy akumulatorach bardziej klasycznych (choć też bezobsługowych) i ładowarce zwykle używanej, sprawa wygląda nieco inaczej. Klasyczne prostowniki podają na akumulator podwyższone napięcie, które może się okazać szkodliwe dla bardzo czułych na zakłócenia elementów elektronicznych samochodu jak poduszki powietrzne, urządzenia sterujące pracą silnika, alternator, telefon samochodowy, odtwarzacz płyt kompaktowych i inne urządzenia, które muszą być szczególnie chronione przed przepięciami występującymi podczas ładowania akumulatora i z tego powodu należy odpiąć jedną klemę. Do ładowania z powodów bezpieczeństwa należy odkręcić korki lub zdjąć pokrywki ogniw, a wtedy w czasie ładowania w okolicy akumulatora rozpylany jest aerozol kwasu siarkowego, który niszczy lakier i powoduje korozję blach nadwozia. Z tego powodu lepiej jest usunąć akumulator i ładować go poza samochodem.

DO GÓRY



Jak prawidłowo „pożyczać prąd” z innego pojazdu?
Podłączyć jeden biegun z akumulatora z takim samym biegunem drugiego akumulatora, potem tę samą czynność wykonać z drugim (i ew. kolejnymi) biegunem a następnie zastartować. Odłączać w podobny sposób - najpierw zdjąć jeden przewód, potem drugi. Silnik przy akumulatorze, z którego bierzemy prąd powinien być wyłączony.

Przy pożyczaniu prądu zalecacie aby w drugim aucie silnik był wyłączony, a na stronach poradnika “Centry” zalecają aby silnik pracował z obrotami ok. 3 tys. Jak jest lepiej?
Sposób uruchamiania silnika za pomocą pożyczki z samochodu, w którym silnik nie pracuje, jest najbardziej zbliżony do klasycznego przypadku odpalania. Specjaliści z “Centry” kierowali się prawdopodobnie tym, że w aucie pracującym na wyższych obrotach alternator może dodatkowo dać kilkadziesiąt amperów prądu rozruchowego wspomagając akumulator a napięcie wykorzystane do rozruchu będzie wyższe. Zapalające auto także słabiej rozładuje akumulator. Jednakże takie rozwiązanie mogłoby być uzasadnione jedynie, jeżeli auto, które potrzebuje pożyczki prądu, ma poważne problemy z rozruchem (nie wynikające wyłącznie ze słabego akumulatora), jest wyjątkowo duży mróz lub zachodzą znaczne dysproporcje pomiędzy zapotrzebowaniem na prąd (Diesel) a dostępnym akumulatorem (Maluch). Jednakże uruchamianie takie może nieść także pewne zagrożenia. Ponieważ jesteśmy świadomi niektórych z nich, nie możemy doradzać tak ryzykownych rozwiązań. Wystarczy sobie wyobrazić na przykład przypadek, że klema w samochodzie z którego pożyczamy prąd nie jest prawidłowo przykręcona do akumulatora i na skutek przyłączania dodatkowego kabla traci połączenie z bolcem. Wtedy podczas próby startu nasz rozrusznik pociągnie prąd bezpośrednio z instalacji auta użyczającego.

DO GÓRY



Czy mogę kupić akumulator w hipermarkecie?
Nikt tego Państwu oczywiście nie zabrania. Wystarczy tylko mieć świadomość pewnych faktów.
Jakość akumulatorów znanych i uznanych marek sprzedawanych w supermarketach na ogół nie powinna odbiegać od jakości tych sprzedawanych u nas mimo, że doświadczenie pokazuje, że różnie z tym bywa. Co do producentów mniej znanych to trudno się wypowiadać. Generalnie pomijając kilka poniższych szczegółów zakup w sklepie wielkopowierzchniowym nie różni się w zasadzie od zakupu w dowolnym innym sklepie nie prowadzącym serwisu (czy to przy okazji sprzedaży opon, bagażników lub innego asortymentu, czy to przy coraz popularniejszej sprzedaży wysyłkowej). Akumulatory sprzedawane są z półki w stanie takim, jak dostarcza je dostawca sklepu. W hipermarkecie mogą jeszcze występować przypadki takie jak: długi okres leżenia akumulatora w magazynie bądź na półce (co miesiąc, półtora nieużywany akumulator należy doładować) lub niestaranny rozładunek (nawet jeśli akumulatory przyjeżdżają na europaletach, to różnie może być z ich transportem na półki) więc gdy zobaczymy, że akumulator jest obity lub zachlapany z wierzchu elektrolitem, to takie partie należy omijać szerokim łukiem.
Lepiej zrezygnować również z zakupu akumulatora z grubą warstwą kurzu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, kupujący zobowiązany jest do zwrotu akumulatora zużytego. Jeżeli tego nie zrobi, należy od niego pobrać opłatę depozytową (kaucję) w wysokości 30 zł zwrotną do 30 dni po dostarczeniu akumulatora zużytego. W praktyce hipermarkety pobierają ową kaucję od każdego kupującego, który zobowiązany jest dostarczyć zużyty akumulator do punktu skupu i po okazaniu kwitu w miejscu zakupu otrzymuje zwrot wpłaconej opłaty depozytowej. 
Wszystkie powyższe różnice są drobne i mało istotne dla sprawy. Znaczące różnice następują w okresie późniejszym. Klient supersklepu zabiera z sobą kupiony akumulator i po przywiezieniu do domu instaluje w samochodzie i rozpoczyna eksploatację zgodnie z jego przeznaczeniem. Jeżeli jest szczęśliwcem i jego pojazd funkcjonuje prawidłowo, to z pewnością nie zauważy różnic wynikających z miejsca zakupu. Jeżeli szczęścia ma nieco mniej, to różnice urosnąć mogą do rangi problemu. Nieprawidłowo funkcjonujący akumulator trzeba dostarczyć do wyznaczonego punktu serwisowego, gdzie fachowa obsługa oceni zasadność reklamacji. Jeżeli nie budzi ona zastrzeżeń, akumulator prawdopodobnie zostanie wymieniony na nowy. W przypadku wątpliwym trzeba będzie pozostawić akumulator do dalszych badań (przepisowy czas rozpatrzenia reklamacji to na ogół 14 dni) lub zabrać akumulator i dalej eksploatować bez świadomości co się właściwie dzieje. Być może zarobią na tym inni fachowcy. Trzeba tu dodać, że niesprawność akumulatora wynikająca z wady fabrycznej jest obecnie rzadkością, a tylko takie podlegają reklamacji.

DO GÓRY



Czy można stosować akumulator o znacznie większej pojemności niż zaleca producent, jeśli wymiarami się zmieści?
Można bez zastrzeżeń, jeśli z akumulatorem nie miewamy żadnych problemów i jeśli mamy sprawny układ ładowania (sprawny alternator i napięcie ładowania pomiędzy 13,8 a 14,4) tylko trzeba zastanowić się - po co? Producent obliczył jakie pojemności będą potrzebne do konkretnego modelu i choć prawdopodobnie, z oszczędności wyposażył auto w najmniejszy (choć wystarczający) akumulator, to ze względów ekonomicznych sensowne będzie zastosowanie akumulatora o jeden stopień większy niż fabryczny (np. zamiast 45 Ah - 50 Ah).
Podobnie jest z katalogami - podają na ogół najmniejsze, dopuszczalne pojemności, ale wystarczy wybrać akumulator o pojemności trochę większej, aby efekt był optymalny.
Jeżeli z akumulatorem nie mamy problemów, to zastosowanie dużo większego akumulatora nie pociągnie żadnych negatywnych skutków (oprócz jego wyższej ceny w momencie zakupu i większej masy przez cały okres użytkowania). Wręcz przeciwnie - większy akumulator na srogim mrozie zapewni większy zapas pojemności i ułatwi rozruch. Jeśli natomiast z akumulatorem miewamy kłopoty, to znaczy że mamy ujemny bilans energetyczny w samochodzie (zakładając oczywiście, że mamy sprawną instalację elektryczną i sam akumulator) i większa pojemność akumulatora problemu nie rozwiąże. Bilans elektrycznego w aucie, zależy od wielu czynników: czy jeździmy na światłach, czy auto jest użytkowane na krótkich odcinkach czy w trasie (jak często następuje rozruch silnika), od temperatur (czy pojazd jest garażowy lub czy są duże mrozy), czy w pojeździe są dodatkowe urządzenia popierające znaczne ilości energii. W przypadku, gdy prądu brakuje nie uciekniemy od doładowywania akumulatora zewnętrzną ładowarką. Większy akumulator teoretycznie może wydłużyć okresy pomiędzy kolejnymi ładowaniami, ale istnieje ryzyko, że będzie on ciągle niedoładowany (mniejszy oczywiście w takim przypadku również będzie niedoładowany). Taki stan grozi zasiarczeniem akumulatora - straci on część pojemności.
Jeśli ktoś musi mieć większy akumulator właśnie ze względu na np.kilka zestawów "lightbarów" to musi zadbać o systematyczne doładowywanie akumulatora, aby ten miał szansę służyć jak najdłużej.

DO GÓRY



Czy ocieplać akumulator?
Na pewno ocieplenie akumulatora nie zaszkodzi, a bardzo pomoże przy akumulatorach umieszczonych poza komorą silnika.

DO GÓRY



Musze naładować akumulator, ale trzeba by mu dolać trochę wody destylowanej 5-10%. Czy mogę zacząć ładowanie i dopiero w trakcie ładowania dolać wodę czy musze najpierw dolać i dopiero ładować?
Jeśli płyty są odsłonięte, należy wlać wody destylowanej przed ładowaniem i poczekać ok. 20 min., aż płyty nasiąkną. Jeżeli płyty są przykryte elektrolitem, obojętne jest, kiedy dolejemy. Pamiętajmy, że akumulator jest wybuchowy i każde poruszenie przewodami może spowodować zaiskrzenie i wybuch akumulatora. Nie należy więc zbytnio manipulować przy nim w czasie procesu ładowania.

DO GÓRY : POWRÓT